Nauka o seberealizaci

Šrí Šrímad A. Č. Bhaktivédanta Swami Prabhupáda

Lidský život je určen k ukončení utrpení v hmotné existenci. Současná společnost se snaží odstranit toto utrpení hmotným pokrokem. Všichni ale mohou vidět, že navzdory rozsáhlému hmotnému pokroku panuje v lidské společnosti neustálé napětí.

Je tomu tak proto, že lidská bytost je svojí podstatou duchovní. Hmotné tělo se vyvíjí díky duši. Přestože materialističtí vědci popírají, že zdroj života je duchovní, neexistuje lepší vysvětlení původu životní síly v těle než to, že tato síla je projevem duchovní částečky, duše.

304 stran, měkká vazba, 8 stran barevné obrazové přílohy
cena: 80 Kč

--- UKÁZKA ---

Duchovní věda

Dr. Oliver: Žijeme na konci dvacátého století a znovu vzrůstá zájem o hledání pravdy a o duchovní život. Zde na Západě samozřejmě neznáme dobře Bhagavad-gítu. Myslím, že naším základním problémem je v podstatě to, o čem jste se zmínil ve své přednášce: Jak pojmout duchovní život jako vědeckou realitu? A myslím, že jste se zeptal správně. Jen málo lidí chápe, na co jste poukázal - že jde o vědu.
Šríla Prabhupáda: To je začátek Bhagavad-gíty - vědecky podané duchovní poznání. Proto jsem položil otázku: Co je převtělování duše? Nikdo nedokázal správně odpovědět. Neustále měníme těla. Existuje mnoho druhů těl a my můžeme po smrti dostat kterékoliv z nich. To je skutečný problém života. Prakrteh kriyamnani gunaih karmani sarvasah: příroda jedná a poskytuje nám hmotná těla. Toto tělo je jako stroj, jako automobil, který dostaneme od hmotné přírody na příkaz Boha, Kršny. Skutečným cílem života je tedy zastavit toto neustálé převtělování z jednoho těla do druhého a oživit naše původní duchovní postavení, abychom mohli žít věčný, blažený život, plný poznání. To je cíl života.
Dr. Oliver: V křesťanském náboženství se samozřejmě o žádném převtělování nehovoří.
Šríla Prabhupáda: To není věc náboženství. Náboženství je nějaká víra, která se vyvíjí podle času a okolností. Ale skutečností je, že jsme duchovní povahy, že jsme duše. Podle zákonů přírody putujeme z jednoho těla do druhého. Někdy jsme šťastní, někdy jsme nešťastní; někdy jsme na nebeských planetách, někdy na nižších planetách. Lidský život je určen k ukončení tohoto převtělování a k oživení našeho původního vědomí. Musíme se vrátit domů, zpátky k Bohu, a žít věčně. Tím se zabývá celá védská literatura.
Bhagavad-gítá nám ukazuje, jak máme v tomto životě jednat. Prostřednictvím učení Bhagavad-gíty tedy můžeme začít chápat přirozené postavení duše.
Především musíme pochopit, kdo jsme. Jsem toto tělo nebo jsem něco jiného? To je první otázka. Pokoušel jsem se na ni odpovědět, ale někteří posluchači se domnívali, že přednáším o nějaké hinduistické kultuře. Nejedná se o žádnou hinduistickou kulturu. Je to vědecké pojetí. Nejprve jste po určitou dobu dítětem. Potom jste chlapcem. Potom se stáváte mladým mužem a potom starcem. Takto stále měníte těla. To je skutečnost, a nikoliv hinduistické náboženství. Platí to pro každého.